În următoarele 7 minute vei afla:

– De ce plictiseala îți afectează performanța și creativitatea.
– Cum îți poți schimba discursul interior față de performanțele tale.


E firesc să mai avem din când în când câte o zi fără spor la serviciu. Dar dacă te simți constant plictisit de activitatea ta, plictiseala aceea se poate transforma foarte repede în stres. Cercetările au demonstrat că, atunci când simți că te plictisești la birou, ai toate șansele să-ți pierzi motivația, concentrarea și să trăiești sentimentul că ești stors de energie. 

Într-o raport recent al unui studiu ce urmează să fie publicat pe tema Direcții Actuale în Cercetarea Psihologică, Sarah Todd, redactor Quartz, rezumă cele mai noi observații științifice, explicând că există două surse pentru lipsa de motivație profesională: lipsa de concentrare și lipsa de sens. Conducătoarea acestui studiu, cercetătorul și psihologul social Erin Westgate, Doctor în Științe, nota: ”Ne plictisim fie când nu reușim să ne canalizăm atenția, fie când nu găsim sensul activității în care suntem implicați.” 

Și pentru că avem de-a face cu două surse fundamental diferite ale plictiselii profesionale, nu există o singură soluție care să funcționeze pentru toată lumea. Primul pas în încercarea de a-ți învinge lipsa de motivație este să înțelegi tipul ei, a declarat pentru Thrive psihologul pLeslie Becker-Phelps, Doctor în Științe. Și, odată ce ai descoperit care este cauza plictiselii tale, poți acționa în consecință. Iată de unde să începi!

Dacă te plictisești pentru că nu te poți concentra…

Încearcă ”conștientizarea de sine plină de compasiune”

Adesea, lipsa de concentrare apare în activități care, fie par prea ușoare, fie prea grele. Până la urmă, activitatea ideală este aceea care reușește să te provoace, fără a fi mult prea grea, astfel încât să nu mai știi la ce anume să te concentrezi. Așadar, dacă activitatea ta nu are un grad de dificultate potrivit ție, se poate instala stresul. 

Becker-Phelps recomandă să exersăm ”conștientizarea de sine plină de compasiune” pentru a reduce nivelul stresului. Fii atent cum te simți în timp ce desfășori anumite sarcini și fii înțelegător cu tine dacă acea activitate este foarte stresantă. Nu fi dur cu tine, nu-ți spune că pur și simplu nu ești capabil să faci bine acel lucru! Plictiseala indică adesea că trebuie să-ți schimbi discursul față de tine însuți, explică Becker-Phelps. ”Conștientizarea de sine plină de compasiune este o combinație între conștientizarea de sine și răbdare, milă, înțelegere față de sine.”

Fă-ți timp și pentru alte lucruri care îți plac, fără legătură cu munca ta

Dacă viața în afara job-lui ți se pare plictisitoare, sentimentul acela ar putea să-ți influențeze și performanțele profesionale. Știm cu toții că este imposibil să ne delimităm complet cariera de viața personală și că integrarea activității profesionale în viața noastră ca tot unitar este un obiectiv mult mai realist. ”Când ești într-un impas existențial, încearcă să reflectezi asupra a ceea ce e important pentru tine și asupra activităților care îți fac plăcere”, propune Becker-Phelps. ”Vorbește cu persoanele apropiate, care te cunosc suficient de bine și care ți-ar putea da sugestii despre obiectivele sau activitățile ce ți-ar putea aduce mulțumire.” Acordând timp oamenilor și hobby-urilor care te fac fericit, dincolo de activitatea ta profesională, nu te vei mai simți atât de lipsit de motivație dimineața, când ajungi la birou. 

Dacă te plictisești din cauza lipsei de sens…

Pune mâna pe pix și scrie ce anume valorizezi tu la un job

Dacă simți că poziția ta profesională actuală nu-ți aduce sentimentul acela de sens de care ai avea nevoie, e timpul să te întrebi dacă nu cumva ești în locul nepotrivit, pe postul nepotrivit, în compania nepotrivită. De exemplu, ar fi util să te apuci să faci o listă cu lucrurile care contează cu adevărat pentru tine într-un job și apoi să te gândești serios dacă regăsești aceste valori în actualul tău job. E normal să pierzi din vedere ceea ce e cu adevărat important pentru tine atunci când nu te entuziasmează deloc ce faci. Însă, te-ar putea ajuta foarte mult dacă ți-ai acorda timp pentru a reflecta asupra lucrurilor care te fac să te simți împlinit. Îndreaptă-ți interesul asupra acelor lucruri care contează cu adevărat pentru tine, sugerează Becker-Phelps.

Imaginează-ți că un coleg trece printr-o situație asemănătoare 

Atunci când ceea ce faci pare să n-aibă niciun sens, munca ta poate deveni monotonă și îți poate afecta nivelul de stres. Pentru a putea gestiona această frustrare, Becker-Phelps propune o schimbare de perspectivă, imaginându-ți că un coleg se află în situația ta. ”Dacă ești supărat pe tine pentru că nu reușești să te implici, ți-ar putea fi de folos să-ți imaginezi că altcineva, un coleg, este în situația ta”, explică ea. ”Alege să-ți răspunzi conștient în același fel în care i-ai răspunde și lui.” Vizualizând modul în care i-ai răspunde unui coleg de serviciu care simte că munca sa n-are niciun sens, îți vei putea oferi ție însuți sugestii pentru a alege dacă e momentul să-ți schimbi job-ul sau atitudinea față de acesta. Mica schimbare de perspectivă îți poate fi utilă pentru a înțelege ce te împiedică să te simți împlinit și ce ai de făcut pentru a schimba această situație. 

Citește și:

Cum să eviți burnout-ul atunci când lucrezi în mediul de afaceri

Burnout-ul și relația ta cu munca

Author(s)

  • Rebecca Muller

    editor Thrive

    Rebecca Muller este redactor Thrive. Experiența sa anterioară include joburi în jurnalism editorial și digital. Este pasionată de povești, conexiuni autentice, prioritizarea sănătății mintale și a grijii față de propria persoană. Rebecca este absolventă a Universității din New York, unde a studiat media, cultură și comunicare. Teza sa de licență a cercetat consumul media de fitness dintr-o perspectivă feminină.