WELLBEING//

Prea puțin somn îți dă peste cap starea de bine și aspectul fizic

Știința a demonstrat că somnul de frumusețe nu este doar un mit.


În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce se bucură (și) tenul nostru când dormim suficient.
– Cum ne face somnul mai simpatici.  


Am auzit cu toții care sunt pericolele care ne pasc dacă stăm treji până târziu: pierdem somnul de frumusețe. Și nu este câtuși de puțin un mit! Studiile au demonstrat că o odihnă adecvată este esențială pentru ca pielea noastră să se poată repara și regenera. Un somn de calitate între șapte și nouă ore pe noapte este cel mai bun filtru pentru pozele de pe Instagram. Eti Ben Simon, Doctor în Științe, profesor de neuroștiințe la University of California, Berkeley’s Center for Human Sleep Science explică pentru Thrive: ”Studiile ne-au arătat că persoanele care n-au dormit o noapte întreagă sunt percepute ca fiind mai puțin atrăgătoare și mai obosite față de zilele în care sunt odihnite. Eu consider că gravitația câștigă teren atunci când nu te-ai odihnit corespunzător toate încep să atârne!”

Motivul pentru care oamenii obosiți – chiar și cei tineri și sănătoși – sunt mai puțin atrăgători pentru ceilalți ar putea fi o chestiune ce ține de evoluție, mai spune Ben Simon. ”Indivizii care n-au dormit bine par a avea modificări fiziologice similare cu cele ale unui om bolnav. Iar din punct de vedere evolutiv e de dorit să te ții la distanță de cei care ar putea fi bolnavi.” 

Într-un alt studiu care este încă în desfășurare la Berkley, Ben Simon încearcă să demonstreze cu argumente științifice somnul de frumusețe. ”Se pare că atunci când nu dorm suficient, oamenii înșiși se percep ca fiind mai puțin atrăgători”, mai spune ea. Foarte interesant este și faptul că lipsa somnului ne face să nu ne dorim să interacționăm cu ceilalți, în timp ce atunci când suntem odihniți devenim mai motivați să inițiem relaționarea socială. Poate la fel de important , ”atunci când ne permitem nouă înșine să avem un somn de calitate ne deschidem porțile pentru o relație mai bună cu cei din jur”, adaugă Ben Simon. 

Magia somnului

În timpul nopții, organismul se repară, iar procesul acesta include și pielea. ”Când dormim, fluxul sanguin către celulele pielii crește, ajutând la refacerea fibrelor de colagen”, a declarat pentru Thrive dermatologul Sonia Batra, medic specialist în Santa Monica, California și gazdă a show-ului TV The Doctors. Odihna profundă accelerează ritmul de dezvoltare și refacere a celulelor. ”Pe timpul nopții, melatonina acționează ca antioxidant și ajută la ameliorarea semnelor de îmbătrânire cauzate de radiațiile UV.” Dacă ai parte de un somn constant, suficient și de bună calitate, circulația ta sanguină se îmbunătățește și astfel sunt reduse inflamația pielii și pungile de sub ochi. S-ar putea chiar să observi că ai tenul mai curat și mai ferm: Dr. Batra explică faptul că organismul nostru ar putea percepe lipsa de somn ca pe o formă de stres, ceea ce determină creșterea nivelului hormonului de stres, care se numește cortizol. Astfel apar erupțiile cutanate, iar procesul de reparație celulară se încetinește.  ”Pot apărea inflamații la nivelul tegumentului, accentuându-se acneea, eczema, psoriazisul sau alergiile cutanate.”

Acum că ai aflat cât de nefaste pot fi consecințele odihnei insuficiente, ce ai putea face pentru a da importanța cuvenită somnului și pentru a-ți bifa ”somnul de frumusețe”? Iată o serie de sfaturi care ți-ar putea fi de ajutor: 

Ora de liniștire

Cu o oră înainte de culcare, transmite-i corpului tău semnale că e cazul să se liniștească, în loc să se activeze. De exemplu, scade intensitatea luminii din casă și lasă deoparte laptopul. ”Respectă momentul la care organismul tău este pregătit să adoarmă și nu mai trage de tine cu încă o emisiune la TV sau cu încă un email”, ne sfătuiește Ben Simon. Și meditația poate ajuta foarte mult.

Consumul de alcool

Consumul de alcool înainte de culcare reduce faza REM (rapid eye movement) a somnului. Așadar, chiar dacă un pahar băut înainte de somn pare o idee bună pentru a te calma, adevărul este că el te va priva de etapele mai profunde ale somnului, cele care au și efecte regeneratoare mai puternice. 

Ten curat și hidratat

Poate părea evident, însă Dr. Batra spune că, pentru a avea o piele sănătoasă, este crucial să te speli temeinic pe față înainte de a merge la culcare. ”Dacă lași pe față impuritățile și mizeria acumulate de-a lungul zilei, pielea ta va avea serios de suferit pe timpul nopții. Riști să te trezești cu porii dilatați, pielea uscată, iritații, infecții, inflamații și acnee.” Și aproape la fel de important ca demachierea este și să aplici o loțiune sau o cremă hidratantă pentru a preveni uscarea pielii peste noapte. ”Asta te va ajuta să păstrezi bariera naturală de protecție a pielii intactă.”

Poziție confortabilă de somn

”Eu încerc să dorm pe spate, cu capul ușor ridicat, pentru a crește fluxul sanguin și pentru a evita umflarea și iritarea pielii”, povestește Dr. Batra. ”Dacă ai cearcăne sau pungi sub ochi, încearcă să-ți pui două perne sub cap pentru a îmbunătăți circulația sângelui, prevenind, astfel, pe timpul nopții acumularea fluidelor în jurul ochilor.”

Față de pernă din mătase

Dacă obișnuiești să dormi pe o parte sau pe burtă, Dr. Batra îți recomandă să începi să folosești fețe de pernă din mătase. ”Bumbacul poate fi destul de aspru pentru ten și îți poate cauza iritație, având și efect de compresie asupra feței în timp ce dormi, iar asta poate determina apariția ridurilor. Mătasea este mult mai blândă cu pielea delicată a feței.”

Masaj cu bile de jad

Pentru nopțile în care n-ai reușit să dormi suficient, în ciuda tuturor eforturilor, Dr. Batra susține că ar avea un remediu secret care să te scape de ochii umflați: încearcă o compresă rece sau o rolă de masaj cu bile de jad. ”Este o ustensilă cu mâner care poate fi rulată pe față, având efect de masaj și dispersând cu blândețe fluidele acumulate”, spune Dr. Batra. ”Eu sunt un mare fan al acestei role de masaj; folosind-o chiar și numai pentru două minute dimineața, limfa acumulată se va drena și tenul își va reveni.”

Citește și:

Lipsa somnului, vinovată pentru singurătatea ta?

Experții au decodificat aceste 7 vise anxiogene care apar frecvent

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

De ce ești mai puțin creativ atunci când dormi haotic

WELLBEING//

De ce dormim?

WELLBEING//

Efectele nebănuite ale somnului asupra durerii

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.