În următoarele 4 minute vei afla:

– Cum să procedezi atunci când întâmpini rezistență din partea echipei tale în implementarea ideilor noi.
– Ce întrebări trebuie să-ți pui atunci când te gândești să faci o schimbare în business-ul tău.


”Nu are cum să meargă, e o nebunie!”

Aud această frază adesea. Chiar și în calitate de CEO, mi s-a întâmplat de multe ori ca cineva să mă privească și să-mi spună că ceea ce tocmai am spus – un deadline, un obiectiv, o idee nouă – e o nebunie curată. 

Nu mă surprind acest tip de reacții. Dar am un plan testat și verificat pe care îl folosesc pentru a combate neîncrederea. Ori de câte ori propun câte o idee mai neobișnuită, mă ofer voluntar să o pun în aplicare primul. 

Așa se face că, în 2010, atunci când am anunțat în compania mea din Tokyo, că din acel moment, limba oficială din cadrul Rakuten va fi limba engleză, i-am auzit pe toți protestând și spunând că e o mare greșeală și că n-are cum să funcționeze. Apoi am luat inițiativa și am început să vorbesc tuturor în engleză. 

Toate întâlnirile mele și toate interacțiunile din cadrul companiei au început să se poarte în limba engleză. Nu a fost deloc ușor. În primii ani de folosire a limbii engleze am observat diferențe mari în ceea ce privește abilitățile lingvistice ale angajaților companiei. Și mi se întâmpla adesea ca, în mijlocul unor ședințe la nivel de conducere, cineva să se întoarcă spre mine și să întrebe: ”Partea următoare este dificilă, aș putea să o spun în japoneză?”

Evident că-mi doream să aud ce aveau de spus oamenii din echipa mea. Dar am rămas ferm pe poziție. Ce rost ar mai avea o idee nouă și îndrăzneață, dacă nici măcar eu n-aș fi dispus să o urmez? Dacă planul este ca toată lumea din companie să vorbească limba engleză, asta înseamnă că și eu trebuie să o fac. Chiar și cu echipa mea de lideri seniori. Chiar și atunci când era vorba despre o frază dificilă. Eu am venit cu directiva ”nebunească” și tot eu am fost dispus să o aplic primul. 

Anul trecut, când am introdus cursurile obligatorii de programare pentru toți proaspeții absolvenți, era evidentă nesiguranța și agitația unora dintre noii membri ai echipei. Cu toate acestea, au acceptat provocarea și s-au dus cu capul înainte, știind că eu însumi învățasem limbaje de programare în vremurile de început ale companiei. 

”SĂ FII DISPUS SĂ EXPERIMENTEZI TU PRIMUL CEEA CE LE CERI CELORLALȚI SĂ FACĂ ESTE UN ELEMENT ESENȚIAL AL LEADERSHIP-ULUI.”

Așa procedez eu de obicei. Atunci când am hotărât că ar fi un bun exercițiu de consolidare a echipei să escaladăm împreună Muntele Tanigawa (căruia localnicii îi spun Muntele Morții), m-am dus înaintea celorlalți, în primul grup. Când am decis, cu câțiva ani în urmă, că ar fi o idee foarte bună ca organizația să adopte un dress code formal până la îmbunătățirea performanțelor noastre din e-commerce, am fost primul care a mers la birou în costum. Când Rakuten Mobile a început să inventarieze stațiile de emisie de unde radio, cruciale pentru lansarea noii rețele, m-am dus pe teren să verific instalațiile din locațiile de prin toată țara. 

Disponibilitatea de a face tu primul pas, de a testa pe pielea ta ceea ce le ceri celorlalți să facă este un element fundamental al leadership-ului. Și este crucial să procedezi așa, mai ales atunci când le ceri oamenilor să facă ceva ce nu s-a mai făcut înainte. Adesea, oamenii au ezitări atunci când sunt puși față în față cu o idee sau cu o cerință nouă. E intimidant atunci când te gândești că s-ar putea ca șeful tău să conducă compania în necunoscut. Așa că, este o sursă uriașă de inspirație pentru ceilalți să te vadă ieșind în față și luând-o înainte. 

Iar acest lucru nu se aplică doar vechilor angajați. Când noii recruți se alătură companiei, ei au parte, încă de la început, de o lecție pe acest subiect. Una despre care mulți vorbesc făcând referință la sloganul unei reclame mai vechi, care spunea: ”Mănâncă și tu din mâncarea câinelui tău”. Asta înseamnă că, atunci când faci parte din Rakuten, trebuie să înveți să te descurci cu folosirea tuturor serviciilor și a aplicațiilor Rakuten. Dacă vei avea experiență cu utilizarea serviciilor digitale Rakuten, precum Rakuten TV sau aplicația noastră globală de mesagerie, Viber, îți pot veni idei bune. Dacă vrem să avem cât mai mulți clienți, trebuie ca noi înșine să folosim ceea ce producem, mai întâi. 

”MI S-A ÎNTÂMPLAT DE MULTE ORI CA CINEVA SĂ MĂ PRIVEASCĂ ȘI SĂ ÎMI SPUNĂ CĂ CEEA CE TOCMAI AM SPUS – UN DEADLINE, UN OBIECTIV, O IDEE NOUĂ – E O NEBUNIE CURATĂ.”

Asumarea primului pas este un proces inspirațional foarte important, dar este și o ștachetă importantă pentru procesul meu creativ. Am idei noi tot timpul. Pe măsură ce le disec pe toate părțile în mintea mea, mă gândesc la foarte multe lucruri. Oare ar putea fi o idee profitabilă? Va aduce vreun fel de beneficiu societății? Va avea, oare, un impact pozitiv asupra brandului Rakuten? Însă, în evaluarea noilor idei, trebuie să mai țin cont și de întrebări precum: Este această schimbare una pe care aș fi eu confortabil să o adopt? Sunt dispus să fiu eu primul client? Data viitoare când vei avea o idee legată de business, pune-ți aceste probleme.

Am remarcat foarte multe beneficii în a testa primul ceva. În primul rând, astfel pot obține o perspectivă clară, la prima mână. Apoi, puterea exemplului îi inspiră pe toți oamenii din companie să îmbrățișeze un concept diferit și provocator, indiferent de cât de neobișnuit ar putea părea la prima vedere. Și, desigur, dacă ideea se dovedește a fi un succes, pot spune: V-am spus eu! 

Citește și:

Oferă feedback, dar fă-o constructiv!

Secretele femeilor lideri


Author(s)

  • Mickey Mikitani

    Fondator, Președinte și CEO Rakuten, Inc.

    Mickey (Hiroshi) Mikitani este cel care fondat, care prezidează și CEO-ul Rakuten, Inc.. Compania a luat naștere în Japonia, în 1997 și își propune să contribuie la bunul mers al societății aducând plus-valoare prin inovație și antreprenoriat. Rakuten a crescut, de-a lungul timpului, devenind unul dintre liderii mondiali în rândul companiilor care oferă servicii de Internet. Rakuten are un ecosistem dinamic compus din peste 70 de servicii, cuprinzând e-commerce, FinTech, content digital și comunicare, aducând bucuria descoperirii celor peste 1.3 miliarde de utilizatori din întreaga lume. Rakuten a devenit în 2019 și cel mai nou operator de rețele mobile din Japonia.