WELLBEING//

De ce se culcă adolescenții târziu?

Un expert în domeniul somnului ne explică de ce trișează adolescenții la ora de culcare și ce putem face ca să îi ajutăm.


 În următoarele 6 minute vei afla:

– Ce caută adolescenții noaptea când refuză să doarmă.
– De ce trebuie să insiști să-și facă somnul prin impunerea unor limite rezonabile.



Când țin discursuri prin țară despre motivul pentru care orele de curs ar trebui să înceapă mai târziu la vârsta adolescenței, primesc frecvent o serie de întrebări cu care m-am obișnuit atât de tare, încât le-aș putea răspunde și în somn. Însă mai există o întrebare, care apare doar ocazional și la care îmi este mai greu să răspund: ”De ce au adolescenții un decalaj al ciclurilor de somn-veghe?” (Ține cont că este un comportament tipic adolescenților din toată lumea!).

Faptul că există acest decalaj condiționat biologic al ritmului de somn-veghe la adolescenți este incontestabil și apare în diverse culturi, chiar și în acelea în care accesul adolescenților la tehnologie este limitat. Dar de ce se întâmplă asta e un lucru complicat de înțeles. Adevărul-adevărat este că sunt multe mistere încă nedescifrate în legătură cu biologia umană, cum ar fi rațiunea pentru care avem un apendice, motivul nefiind încă unul clar, nici măcar din perspectiva oamenilor de știință sau a medicilor. Și-mi dau seama că sunt mulți cei care nu se mulțumesc cu acest răspuns.

Acceptă că adolescenții vor să se separe de părinți

Una dintre principalele teorii care încearcă să explice motivele decalajului fazei de somn la adolescenți sau, și mai precis, al întârzierii orei de culcare, care apare în perioada pubertății, este o teorie evolutivă. 

Din punctul de vedere al dezvoltării, adolescența este o perioadă de conturare a individualității și de separare de părinți. Din acest motiv, capacitatea adolescentului de a sta treaz după ora de culcare a părinților ar putea fi expresia biologică a acestui proces. Oamenii de știință de la Universitatea din Michigan sugerează că ”este posibil ca, atunci când adolescentul temperamental își evită părinții, stând treaz până la ore târzii, caută de fapt să socializeze cu alți adolescenți. De fapt, răspunde pulsiunii hormonale de a-și construi o viață independentă într-un moment temporal care să nu fie dominat de către alți indivizi mai în vârstă decât el.”

Ajută adolescentul să doarmă suficient

Sună chiar cool dacă ne gândim puțin la ipoteza aceasta: la vremea pubertății, ritmul circadian al adolescentului se modifică din motive de transformări hormonale, permițându-i acestuia să se culce mai târziu și să doarmă până la o oră mai târzie. În ciuda acestei abilități unice de a sta treji mai târziu decât adulții, adolescenții au nevoie de mai mult somn decât adulții – între 8 și 10 ore, recomandabil pentru acest segment de vârstă. Programul ideal de somn pentru un adolescent ar fi între11 noaptea și 8 dimineața. Însă, în condițiile în care programul școlilor generale și al liceelor începe de regulă la ora 8 dimineața, adolescenții sunt nevoiți să se trezească, cel mai adesea, înainte de ora 6.30, ba chiar mai devreme, uneori, cu mult timp înainte ca ritmul lor biologic să le transmită că sunt pregătiți. Această realitate implică, desigur, și multe ore din odihnă pierdute, deși atât de necesare.

Observă comportamentul adolescentului tău

Nu demult am trăit pe propria-mi piele o experiență de acest fel, cu fiica mea adolescentă, care m-a convins de veridicitatea acestei teorii. Am mers împreună la Miami, în vizită la o prietenă de-ale ei foarte apropiată. Având de lucru în timpul zilei, m-am gândit că este o bună ocazie ca fetele să se bucure de puțină independență și libertate. Erau, în mod evident, amândouă capabile să facă față acestei noi etape și s-au comportat matur și responsabil. Ce m-a luat prin surprindere a fost modul în care, cu libertatea proaspăt câștigată, programul lor de somn s-a modificat incredibil de mult față de al meu. Odată ce nu le-a mai controlat nimeni, au stat treze până aproape de zorii zilei și au dormit ore bune după-amiaza. Evident, consecința a fost că am petrecut foarte puțin timp împreună cu ele în acel weekend. M-a uluit atunci cât de flexibil poate fi programul de somn al adolescentului și modul în care funcționarea biologică la această vârstă (spre deosebire de a mea) îi permite să-și împingă ora de culcare din ce în ce mai târziu, dacă se ivește ocazia. De asemenea, felul în care comportamentul acesta compensatoriu, de a dormi mult și până târziu după-amiaza (lucru pe care l-am văzut, de asemenea, la mulți alți adolescenți, de-a lungul și de-a latul țării), poate perpetua acest cerc vicios al dificultății de a merge la culcare ”la ore rezonabile”, datorită schimbărilor biologice de la nivelul ritmurilor lor de somn-veghe. 

Gândește-te la consecințele lipsei de somn!

Când adolescenții sunt nevoiți să se trezească devreme pentru a merge la școală, caută să compenseze dormind ore multe și până târziu după-amiaza sau consumă multă cofeină. În timp, acest comportament duce la epuizare cronică și capacitatea lor de a adormi seara este și mai mult perturbată. Am luat decizia explicită de a-i permite fiicei mele în acest weekend un nivel de libertate și flexibilitate, de care, în mod obișnuit, nu are parte acasă. Și cu toate că a făcut față cu brio provocării de a-și purta singură de grijă, responsabil și matur pe timpul zilei, am observat noaptea modul în care se desfășoară tiparele ei de somn atunci când nu trebuie să răspundă controlului parental. Când s-a ghemuit lângă mine, în avion, la plecare, mi-am amintit de principala misiune și provocare a rolului de a fi părinte de adolescent: aceea ce a crește viitori adulți sănătoși și responsabili. Pentru a face asta, părinții pot crea oportunități în care copilul să-și dezvolte independența, definind, în același timp, limite și granițe adecvate. 

Așa că, în acea seară, mi-am reluat cerința de a se culca înainte de ora 11 noaptea. Din păcate, însă, realitatea este că, în ciuda faptului că ne dăm silința să fim părinți buni și să impunem limite rezonabile, nu ține exclusiv de noi să ne ajutăm copiii să doarmă atât cât ar avea nevoie. Unele dintre aceste provocări ar putea fi depășite, de exemplu, prin ajustarea programului de mers la școală, permițându-le, astfel, ore mai târzii de trezire. Funcționarea biologică a adolescenților, pe de altă parte, nu este ceva atât de ușor de ajustat.

Citește și:

Nicole Kidman: “Când vine vorba de maternitate, nu există bine sau rău, doar copii diferiți.”

Cum ar trebui să reacționeze părinții la presiunea celor din jur și la sfaturile nesolicitate

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Știința demonstrează: există o corelație puternică între somn și sănătatea psihică a copiilor

EFICIENȚĂ//

Diana Stănculeanu, psiholog: ”Istoria ne arată că perioadele de mare încercare ale umanității au generat progres semnificativ”

WELLBEING//

Știința viselor

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.