În următoare 3 minute vei afla:

– De ce feedback-ul este de multe ori inutil.
– Care e cea mai bună cale de a căpăta experiență.


Deși ar putea părea ciudat la prima vedere, rezultatele unor studii conduse de către cercetătorii Universității Harvard susțin că feedback-ul nu are, adesea, niciun impact asupra activității noastre, chiar dacă majoritatea avem tendința să ne orientăm mai degrabă după feedback-ul primit, decât după un sfat.

Argumentul cercetătorilor de la Harvard Business School este acela că, atunci când cerem un feedback, cel mai adesea, primim un răspuns vag și lipsit de utilitate.

Autorii acestui studiu susțin că: ”Cele mai recente cercetări demonstrează că există o abordare mai eficientă. În urma celor patru experimente, dintre care și unul practic, de teren, realizat în cadrul unui curs de business, am constatat că participanții au primit un răspuns mult mai concret atunci când au solicitat un sfat și nu un feedback.”

Cuvântul ”feedback” te face să devii conștient de poziția ta și este, adesea, asociat cu evaluarea performanțelor anterioare, ceea ce îl face pe cel care furnizează feedback-ul să nu se concentreze efectiv asupra a ceea ce ai putea îmbunătăți de acum înainte.

”Atunci când ți se cere să formulezi un feedback (spre deosebire de sfat), vei fi tentat să-l evaluezi pe solicitant și asta îți va submina capacitatea de a elabora un răspuns constructiv (de exemplu, critic și practic)”, susțin aceștia.

Cu toate acestea, un feedback poate fi mult mai util novicilor, explică oamenii de știință. ”Cei care sunt la început de drum într-un anumit domeniu au tendința să resimtă răspunsurile critice și țintite ca fiind mai degrabă demoralizatoare,”, au observat aceștia. ”Pentru învățăcei, este mai eficient să solicite un feedback, decât un  sfat, astfel încât, răspunsul primit să nu fie resimțit ca o critică descurajantă, ci, mai degrabă, ca o încurajare”, au adăugat autorii. 

Sfaturile ar putea fi cea mai bună cale de a căpăta experiență

Toți vrem să fim mai buni. Întrebarea este cum să facem asta în mod practic și eficient.

Schimbându-ți limbajul, atunci când oferi sfaturi, ai ocazia să formulezi sugestii constructive sau să consiliezi în legătură cu descoperirea unor soluții concrete pentru punctele nevralgice. Cere sfaturi și vei primi mesaje despre ce trebuie să schimbi săptămâna viitoare, luna viitoare, anul viitor, pentru a te îmbunătăți permanent.

E nevoie de curaj, vulnerabilitate și voință pentru a putea accepta că nu ești sigur cum să rezolvi o situație. Poate fi înspăimântător, însă un sfat bun te poate ajuta să te dezvolți, mai ales dacă vine de la o persoană care a fost cândva în locul tău și a depășit-o cu succes.

În cadrul unei alte cercetări conduse de către Alison Wood Brooks și Francesca Gino de la Harvard Business School, experții au constatat că solicitarea de sfaturi demonstrează inițiativă și competență. ”A cere un sfat nu este numai util în sensul diseminării informației, ci îți poate fi benefic și în sensul că ceilalți te vor percepe ca pe un profesionist dedicat și se vor simți, la rândul lor, validați”, au concluzionat aceștia.

Când ceri sfatul cuiva, îți arăți preocuparea față de subiect sau dorința de a urmări o oportunitate, o idee etc. Dacă ai nevoie de un sfat, este pentru că ai un scop precis în minte, care te poate ajuta să fii mai bun, să-ți îmbunătățești performanțele.

Astfel, vei căuta informații precise, punctuale, în loc de evaluarea a ceea ce nu a funcționat prea bine la prezentarea ta, proiectul, strategia sau abordarea ta. Sfaturile au avantajul de a fi practice și, cel mai adesea, sunt însoțite și de argumente, informații concrete sau experiențe personale în acea direcție.

În acest fel, vei primi instrumentele de care ai nevoie pentru a fi mai bun pe viitor, pentru a face ceea ce faci mult mai bine.

”Chiar dacă trecutul nu poate fi schimbat, viitorul este plin de posibilități, astfel încât, dacă vei cere cuiva să-ți dea un sfat, sunt toate șansele ca acela să se concentreze asupra oportunităților viitoare de îmbunătățire și nu pe ceea ce ai făcut în trecut și nu poate fi schimbat,” susțin oamenii de știință.

Pentru a avea parte de cele mai utile sfaturi, orientează-te către o persoană cu experiență vastă în domeniul vizat și care ar putea să dețină informațiile de care ai nevoie. Vei fi (mai) tentat să accepți sfatul primit, dacă acesta vine din partea unui profesionist experimentat, care e încrezător în soluția pe care ți-o propune.

Pentru a-ți maximiza șansele de a obține ceea ce ai nevoie de la un expert, folosește-te de o cunoștință comună. Dacă ai ”intrarea” potrivită, sau dacă îl cunoști direct sau indirect pe cel căruia îi soliciți sfatul, probabil că își va face timp pentru tine. Iar dacă n-ai avut niciodată de-a face cu persoana de la care ai nevoie de un sfat, caută printre cunoscuții tăi un prieten comun.

Evaluează-ți rețeaua de cunoscuți și gândește-te cui ai putea cere să-ți facă legătura cu expertul de care ai nevoie. Un sfat de la persoana potrivită, la momentul potrivit, îți poate schimba viața.

E mai bine să trimiți un email? Să te adresezi direct?

Asta depinde de tipul de relație pe care-l ai cu acel profesionist. Însă, indiferent de modalitatea în care decizi să-l abordezi, dacă își arată disponibilitatea, ai grijă să-ți formulezi cu claritate intențiile. Fii concis, dar explică motivul exact pentru care vrei să porți o discuție cu el.

Poți chiar să-i propui să-i trimiți întrebările tale în scris, pentru a-i da timpul necesar să se pregătească și să beneficiezi, astfel, de cât mai mult din experiența sa.

Nu întreba pe oricine îți iese în cale! ”Studiile au arătat că, dacă alegi să nu-i urmezi sfatul, persoana de la care l-ai primit ți-ar putea purta pică. Ba chiar s-ar putea să pună sub semnul întrebării competența ta sau să te evite”, susține Hayley Blunden, doctorand la Harvard Business School și co-autor al studiului ”Consecințele ignorării sfaturilor asupra relațiilor interpersonale”. Arată-ți recunoștința și nu uita să comunici persoanei modul în care sfatul său ți-a fost de folos.

Avem nenumărate ocazii să învățăm de la cei din jurul nostru, colegi, șefi și superiori. În ciuda importanței care i se acordă, feedback-ul se concentrează prea mult asupra evaluării evoluției noastre și nu reușește să aducă recomandări concrete pentru dezvoltarea și creșterea profesională. Pentru a te dezvolta, e mai bine să ceri un sfat.

Citește și:

Cum să eviți burnout-ul atunci când lucrezi în mediul de afaceri

Burnout-ul și relația ta cu munca