EFICIENȚĂ//

Cel mai nociv și des întâlnit obicei la birou

Cei mai mulți oameni fac asta la serviciu o bună parte din timp sau poate chiar toată ziua, în fiecare zi. E și cazul tău?


În următoarele 3 minute vei afla:

– Ce îți reduce performanța la birou.
– Cum poți renunța la acest obicei.


Imaginează-ți două femei, pe una o cheamă Fran și pe cealaltă, Debra, care se decid, fiecare, într-o după-amiază, să alerge 5 kilometri undeva prin apropierea biroului lor. Fiecare își propune să alerge de una singură. Și una și cealaltă sunt capabile să parcurgă această distanță în treizeci de minute.

Fran se echipează la birou, se încălzește timp de cinci minute și începe să alerge la ora două după-amiază. Aleargă prin împrejurimile biroului în tot acest timp și termină puțin mai devreme decât de obicei, la 2:29.

Debra se echipează, se încălzește și pornește la aceeași oră, însă alergarea ei se termină într-un mod complet diferit. La patru minute după ce începe, se oprește pentru a răspunde unui mesaj primit de la o prietenă. După alte șase minute, se oprește să vorbească cu un coleg de serviciu, care a ieșit și el să alerge. După încă șapte minute, se oprește pentru a răspunde unui telefon neprevăzut de la un alt coleg de muncă. În concluzie, durează mai bine de o oră să parcurgă distanța pe care și-a propus să o alerge.

Atunci când te concentrezi intens asupra câte unei singure activități, ziua ta de lucru seamănă cu alergarea lui Fran, adică productivă. Atunci când încerci să faci multe lucruri în același timp, ziua ta de muncă seamănă cu alergarea Debrei, pentru că-ți permiți să fii întrerupt de mesaje, musafiri nepoftiți și telefoane neprevăzute. 

Multitasking-ul este cel mai nociv (și mai frecvent întâlnit) obicei din rutina de lucru a zilelor noastre.

De ce este multitasking-ul atât de dăunător pentru productivitatea ta?

În ciuda percepției generale, executarea mai multor sarcini în același timp îți diminuează sporul (nici gând săl crească!). Cercetările au demonstrat asta de nenumărate ori. 

De exemplu, un studiu a analizat ce se întâmplă atunci când un grup de angajați ai Microsoft sunt întrerupți de emailuri sau mesaje. În medie, aceste persoane aveau nevoie de cincisprezece minute pentru a reveni la activitățile importante de fiecare dată când erau deranjați, pentru că deturnarea atenției de la activitatea pe care o făceau îi tentează să răspundă și altor mesaje sau să acceseze diferite site-uri web fără legătură cu activitatea în care erau implicați înainte de a fi deranjați. 

O altă cercetare a demonstrat că multitasking-ul îți poate influența creierul în așa fel încât să-ți fie și mai greu să te concentrezi în viitor. Sau, cu alte cuvinte, multitaskingul cronic îți educă creierul să fie ușor de distras. 

Un  studiu condus în cadrul University of Sussex a comparat creierele persoanelor ”media multitaskers” (care utilizează mai multe dispozitive media în paralel) cu cele ale unor persoane care folosesc aceleași dispozitive pe rând. Cu toate că studiul a demonstrat doar existența unei legături, nu și cauzalitatea, s-a constatat că persoanele care fac mai multe lucruri în același timp au materia cenușie mai puțin densă într-o regiune a creierului responsabilă pentru o serie de funcții cognitive și emoționale.

Atunci când te apuci de mai multe lucruri deodată, performanța ta se reduce în fiecare activitate, și îți e afectată inclusiv abilitatea de a face mai multe lucruri în același timp!

Dr. Clifford Nass (regretat sociolog la Universitatea Stanford) a studiat acest subiect înainte să moară. După cum spunea, într-un interviu din 2013, ”Cei care fac multe lucruri în același timp au dificultăți în a filtra ce este important și ce nu. Aceștia nu prea se descurcă cu memoria, sunt în mod constant distrași și astfel își activează părți importante ale creierului, a căror activitate este irelevantă pentru sarcina desfășurată în acel moment. Culmea e că nu performează la multitasking, în pofida antrenamentului. Atunci când li se cere în mod expres să facă mai multe lucruri în același timp, se dovedește că nu o fac bine.

Dacă e așa de rău să faci mai multe lucruri în același timp, atunci, de ce o facem?

Mediul de lucru din vremurile noastre și mediul social încurajează multitasking-ul. Laptop-uri, smartphone-uri și tot soiul de tehnologii ne fac, în mod evident, viața mai ușoară pe multe planuri. Cu toate astea, ne împiedică să ne concentrăm asupra unei singure sarcini. De exemplu, un studiu din 2013 comandat de către Nokia a constatat că o persoană își verifică telefonul mobil, în medie, de 150 de ori pe zi. Asta înseamnă o dată la fiecare șase-șapte minute, în medie, în timpul orelor de veghe. Social media, conturi personale de e-mail și platforme de mesagerie, toate acestea nu fac decât să ne încetinească productivitatea

Cum poți renunța la multitasking

Primul pas este acela de a-ți seta dispozitivele pe modul avion, sau, pur și simplu să nu-ți lași telefonul la îndemână atunci când lucrezi și trebuie să te concentrezi. Sunt foarte puține acele e-mailuri sau apeluri cu adevărat urgente și poți să-ți verifici dispozitivele la fiecare treizeci de minute, dacă simți această nevoie. Ceea ce nu trebuie să faci e să le lași deschise pentru a te întrerupe cu alerte în cele mai nepotrivite momente. 

Să-ți ignori conturile de social media, căsuțele de e-mail și, în general, dispozitivele. Să le închizi, să le deconectezi de la rețea sau să le muți în zone care nu-ți sunt ușor accesibile; acestea sunt exemple de înlăturare a elementelor care te distrag. Aceaste strategii te pot ajuta pe termen lung să-ți reduci acest obicei dăunător al multitasking-ului, despre care vorbesc și în cartea mea, Work Stronger.

În cazul de față, elementul care te distrage poate fi un email, un mesaj text, o notificare sau un apel care te determină să ieși din starea de concentrare și să îți muți atenția asupra lui. Decât să încerci să reziști tentației de a citi și de a răspunde unui mesaj, de ce să nu înlături cu totul elementul perturbator?

De mai multe ori, în timp ce lucram la manuscrisul pentru Work Stronger, mi s-a întâmplat să primesc mesaje vocale de la fratele meu, care se plângea că am telefonul închis și nu reușește să dea de mine. De fiecare dată când îl sunam înapoi, îi reaminteam că fix acesta era motivul pentru care îmi deconectam telefonul: nu vreau să fiu întrerupt, atunci când scriu.

Poți încerca să faci mai multe lucruri în același timp, sau poți încerca să te concentrezi. Însă pe amândouă nu ai cum să le faci!

P.S.: Acest articol include fragmente din bestsellerul„Work Stronger; Habits for More Energy, Less Stress, and Higher Performance at Work.” (”Lucrează în forță, obiceiuri de lucru pentru mai multă energie, mai puțin stres și performanțe mai bune la locul de muncă.”)

Citește și:

3 secrete dezvăluite de Gisele Bündchen care te vor ajuta să te bucuri de viață

Secretul succesului? 7 minute

S-ar putea să-ți placă și…

OAMENI THRIVE//

Cristian Onețiu, cofondator Life Care: ”Drumul pe care l-am avut are cicatricile lui”

SELF-IMPROVEMENT//

Cum rămâne cu sănătatea emoțională a părinților?

EFICIENȚĂ//

De la munca de acasă la munca la birou: cum să faci trecerea mai ușor

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.