EFICIENȚĂ//

Am cumpărat prea mult? Cum gestionăm proviziile

În această ecuație, cuvintele cheie sunt organizarea și creativitatea.


În următoarele 4 minute vei afla:

– În ce ordine trebuie aranjate alimentele pe rafturile cămării.
– Ce obiceiuri te pot ajuta să ieși din perioada de carantină mai suplă.


Primul lucru la care ne gândim într-o situație de criză este să nu rămânem fără mâncare. Este firesc, hrana constituie una dintre nevoile noastre de bază și este indispensabilă supraviețuirii. Drept urmare, sub influența anxietății date de fluxul de știri, ne-am aprovizionat.

Dacă în primul val de cumpărături s-au golit rafturile cu făină, ulei și zahăr, în cel de-al doilea, s-au achiziționat în masă produsele congelate (legume, fructe), carnea, dar și legumele și fructele proaspete.

Pentru că lucrurile au evoluat rapid și la noi în țară, proviziile pe care le-am făcut ne pot ajuta să stăm în case, să evităm să ieșim în următoarele săptămâni. 

Organizarea dulapului și a frigiderului

Dacă din dorința de a fi siguri că nu rămâne cu cămara goală am cumpărat prea multe bucăți dintr-un anumit produs, este important să verificăm termenele de valabilitate. Acestea pot fi diferite, așadar cel mai bine este să citim etichetele și să le așezăm pe cele cu termene de valabilitate mai mari în spate pe raft, iar pe cele cu termene mai scurte, să le expunem în față. 

Același lucru se aplică și în cazul produselor congelate: ideal ar fi să reorganizăm rafturile congelatorului astfel încât primele produse consumate să fie cele pe care le aveam deja, înainte de a face stocuri. 

Dacă am cumpărat prea multe legume și fructe proaspete, le putem spăla, tăia și depozita tot în congelator.

Cuvântul de ordine în bucătărie este creativitate

Aceasta este o perioadă bună să începem să acordăm importanță gătitului, chiar dacă până acum această preocupare n-a fost tocmai pe lista noastră de priorități. Suntem forțați de împrejurări să stăm în case, deci trebuie să gătim. 

Gătitul poate avea și rol terapeutic, ne poate ajuta să ne eliberăm mintea, să eliminăm din stresul zilnic pe care îl trăim cu toții. Putem să punem muzica preferată și să ne și mișcăm în ritm de dans prin bucătărie. Muzica și pregătitul mâncării se potrivesc foarte bine!

Gătitul este o activitate în care poate fi implicată toată familia, inclusiv copiii, iar alegerea rețetelor poate fi deasemenea o activitate interesantă pentru toți. Când fiecare are alte gusturi, gătitul poate fi o presiune pentru adulți, dar, dacă alegem împreună rețetele, există posibilitatea să ajungem la un consens. 

Și poate avem, în sfârșit, timp să încercăm rețete noi, cât mai simple, ale unor chefi pe care îi admirăm.

Dacă avem cărți de bucate cumpărate de mult și nefolosite până acum, le putem scoate din bibliotecă și putem selecta câteva rețete care să fie pe placul tuturor și care să ne ajute să exploatăm creativ ingredientele cumpărate.

Dacă dorim să simplificăm însă lucrurile, putem să alegem si varianta mix&match: de exemplu, putem face trei tipuri de legume la cuptor, carne tot la cuptor, un tip de leguminoase fierte, paste/orez fiert. Le depozităm în recipiente separate și combinăm în fiecare zi un alt tip de legume cu carne sau leguminoase și cu carbohidrați. Putem face și sosuri din roșii, ardei, avocado cu usturoi, pesto-dacă avem busuioc sau pătrunjel, iaurt amestecat cu puțin parmezan, muștar cu oțet balsamic și miere. 

Sosurile dau gust legumelor coapte, se fac ușor și ne ajută să ne bucurăm de varietate. Varianta aceasta de mix&match este potrivită, mai ales dacă eram obișnuiți să mâncăm diferit în fiecare zi, când mergeam la birou și copiii mâncau la grădiniță sau la afterschool/școală.

Nu există formula perfectă, contează să găsim varianta care să ni se potrivească și să încercăm să ne acomodăm cu situația actuală cât putem de bine. Un lucru e cert: ne vom obișnui și ne vom adapta.

Trecem printr-o situație pentru care n-am fost pregătiți, nici unul dintre noi. Modul de gestionare al acestei crize este diferit, resimțim stresul și presiunea în moduri neașteptate, iar mâncarea poate fi un refugiu: poate unul dintre singurele lucruri pe care le mai putem controla.

Tocmai de aceea, trebuie să fim atenți la ce și cât mâncăm în această perioadă. Mâncatul pe fond emoțional, combinat cu lipsa de mișcare fizică, ne poate aduce kilograme în plus, ne poate face să ne simțim obosiți, lipsiți de energie, și ne poate afecta somnul, care este esențial pentru refacerea organismului.

Avem nevoie de o minte limpede pentru a gestiona cât mai bine stresul și avem nevoie să ne susținem sistemul imunitar cu ajutorul hranei sănătoase. Gătitul acasă ne poate ajuta. La urma urmei, acum putem spune că știm cu siguranță ce vom mânca, noi controlăm toate ingredientele și modul de pregătire al mâncării. Dacă gândim pozitiv, acest moment poate fi începutul drumului nostru către o alimentație mai sănătoasă. Poate fi momentul acela pe care l-am tot amânat, din diverse motive, fie din cauza faptului că nu aveam timp, fie din cauza faptului că prioritățile noastre au fost altele. 

Și tot dacă gândim pozitiv, mai este un lucru bun în toată situația asta: mâncatul împreună, în familie. 

Este un obicei frumos, de care până acum ne bucuram doar la sfârșit de săptămână și de sărbători. Acum, putem sta cu toții în jurul mesei, de trei ori pe zi, putem savura mâncarea în tihnă, putem să ne acordăm răgaz.

Vom ieși cu siguranță schimbați din izolare. Lumea va arăta altfel, obiceiurile noastre se vor schimba, și sperăm că în bine. Ar trebui să privim partea plină a paharului, chiar dacă momentan ni se pare că ea nu există. Să ne păstrăm încrederea, speranța și să facem schimbări care să ne îmbunătățească calitatea vieții. Și, de ce nu, să ne-o facă mai frumoasă.

Citește și:

Legătura dintre hrană și fericire

De ce poftești la cartofi prăjiți când ești obosit?

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Relații sănătoase Vs. relații toxice

Foto: Sabina Ghiormescu
OAMENI THRIVE//

Gáspár György: ”Cred în iubire și în vindecare”

SELF-IMPROVEMENT//

Teama de respingere în relațiile de cuplu

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.