WELLBEING//

7 strategii pentru o stare de bine constantă

Vestea bună: toate aceste strategii sunt accesibile oricui!


În următoarele 5 minute vei afla:

– Care este legătura între practicarea recunoștinței și îmbunătățirea stării fizice.
– De ce este important să ai o rețea socială de sprijin, care să te valideze și să nu te judece.


Cu toţii dorim să ne simţim bine în majoritatea timpului, dar uneori nu ştim cum să facem asta. Din punct de vedere psihologic, starea de bine este definită de mai multe componente, printre care: emoţii şi gânduri pozitive, relaţii de calitate cu ceilalţi, autonomie personală, un sens sau un scop al vieţii, un echilibru între provocări şi succese şi dorinţa de evoluţie şi dezvoltare personală.

Există mai multe strategii, la îndemâna oricui, pe care le poţi aplica pentru a-ţi menţine starea de bine.

1. Trăieşte în acord cu valorile tale!

Valorile personale sunt de fapt credinţe sau principii după care ne ghidăm acţiunile sau comportamentele în viaţă. Desigur, ca să trăieşti în acord cu valorile tale, este nevoie să le identifici. Aşadar, scrie pe o agendă care sunt cele mai importante cinci valori ale tale. Pentru a le identifica, îţi poţi pune următoarele întrebări: ”Ce este cel mai important pentru mine în viaţă?”, ”Ce n-aş compromite niciodată?”.

Apoi, pentru fiecare valoare identificată, caută activităţi sau comportamente pe care ai putea să le faci zilnic în acord cu aceasta. De exemplu, dacă valoarea ta este să-i ajuţi pe ceilalţi, ai putea să-ţi suni un prieten să vezi dacă are nevoie de ceva. Dacă valoarea ta este curajul, fă ceva care implică acest lucru, de exemplu să vorbeşti unui număr foarte mare de persoane. Fă-ţi o listă şi cu aceste comportamente sau activităţi, variază-le pentru a le pune în practică zilnic

Acest lucru îţi va oferi un sentiment de împlinire şi de încredere.

2. Foloseşte-ţi zilnic punctele forte!

A-ţi cunoaşte şi a-ţi folosi punctele forte înseamnă a pune în valoare ceea ce ai tu mai bun şi ceea ce ştii să faci cel mai bine, prin urmare vei avea un sentiment de încredere, entuziasm şi congruenţă.

Punctele forte reprezintă, de fapt, atuurile pe care le ai şi se pot referi la abilităţi, calităţi personale, comportamente sau activităţi pe care ştii să le faci cel mai bine.

Rezultatele unui studiu longitudinal au condus la concluzia că folosirea atuurilor personale în mod constant conduce la îmbunătăţirea stimei de sine, creşterea nivelului de energie, de vitalitate şi a frecvenţei emoţiilor pozitive, precum şi la reducerea stresului. Procedura de lucru este cam aceeaşi cu cea referitoare la valori: idenfică-ţi cele mai importante puncte forte şi apoi fă o listă cu ceea ce ai putea să faci zilnic pentru a le folosi.

3. Fă mai mult din ceea ce-ţi place!

Activităţile care ne relaxează sau ne fac plăcere au un rol foarte important în menţinerea zilnică a stării de bine. După cum se afirmă în cadrul unei cercetări din 2012, atunci când facem ceea ce ne place sau avem o pasiune, implicarea noastră în acea activitate este ridicată, ceea ce ne aduce satisfacţie şi efecte pozitive psihologice importante. Iar acest lucru contribuie la menţinerea stării de bine generale. 

Aşadar, fă o listă cu pasiunile şi activităţile care-ţi plac şi pune în practică zilnic câteva dintre ele.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


4. Practică recunoştinţa!

Într-o lucrare despre ştiinţa recunoştinţei pregătită pentru Fundaţia John Templeton, se arată că există o serie de legături între practicarea recunoştinţei şi anumite elemente ale stării de bine, cum  ar fi optimismul, bucuria şi satisfacţia vieţii sau emoţiile pozitive.

Rezultatele unui alt studiu din 2015 demonstrează că o atitudine de recunoştinţă contribuie nu doar la menţinerea stării de bine psihologice, prin creşterea calităţii emoţiilor şi a somnului şi descreşterea oboselii, ci şi la îmbunătăţirea sănătăţii fizice, prin reducerea inflamaţiilor din corp şi prin îmbunătățirea activității cardiace. 

Cum poţi face acest lucru? Este simplu. O variantă este ca, în fiecare seară, să te gândeşti la trei lucruri din viaţa ta pentru care simţi recunoştinţă. Pot fi persoane, evenimente, obiecte, comportamente, emoţii etc. De asemenea, poţi pune pe această listă zilnică de la chestiuni care par mărunte (de exemplu, faptul că dorm într-un pat şi am un acoperiş deasupra capului) până la succese şi evenimente mai importante pentru tine (de exemplu, ai obţinut o promovare la job, ţi-ai cumpărat un apartament, eşti alături de persoana iubită).

Indiferent cât de grea sau dificilă ţi-a fost ziua, cu siguranţă vei găsi trei lucruri pentru care să fii recunoscător. Oricât de mici sau neînsemnate ţi s-ar părea, faptul că te vei concentra pe ele îţi va schimba starea spre una pozitivă.

5. Trăieşte în prezent!

Este bine să ştii cine eşti şi să integrezi experienţele pe care le-ai avut în trecut, la fel cum este indicat să ştii către ce vrei să te îndrepţi spre viitor, pentru a avea o direcţie. Totuşi, orientarea spre viitor sau spre trecut în mod frecvent nu te ajută prea mult.

Pentru o stare de bine constantă, este bine să te centrezi cât mai mult pe a trăi în momentul prezent. Iar atunci când gândurile tale se duc spre trecut sau viitor, readu-le cu blândeţe şi înţelegere spre ceea ce făceai în acel moment. De exemplu, dacă eşti în vacanţă sau în concediu, dă-ţi voie să te bucuri de experienţa ta în locul respectiv, de relaxare sau de activităţile care-ţi fac plăcere. În acele câteva zile, renunţă să te mai gândeşti la ceea ce urmează să faci la job, când vei reveni, sau să te îngrijorezi cu privire la alte probleme din viitor.

Într-unul din articolele publicate de National Institutes of Health, se afirmă că persoanele care practică meditaţii de tip mindfuness, care de fapt ne ajută să ne centrăm pe momentul prezent, reuşesc să se relaxeze mai uşor, au un entuziasm mai crescut în general şi o stimă de sine ridicată. De asemenea, a trăi în prezent în majoritatea timpului reduce stările de anxietate şi de depresie.

6. Observă-ţi gândurile, emoţiile şi comportamentele!

Gândurile, emoţiile şi comportamentele noastre sunt, de fapt, cele prin care obţinem starea de bine. De aceea, este important să fim conştienţi de ceea ce gândim, simţim şi facem. Auto-observaţia constantă ne ajută să ne dăm seama mai repede de momentele în care gândurile şi stările noastre se modifică şi probabil vom identifica şi ce anume le-a provocat. 

Desigur, fiecare dintre noi are şi zile mai bune, şi zile mai proaste. Este total firesc ca, uneori, să simţim furie, tristeţe, frică, regret şi nu trebuie să negăm aceste emoţii. De aceea, atitudinea cea mai bună este acceptarea lor.

Totuşi, să nu ne concentrăm prea mult asupra lor şi să nu le lăsăm să ne acapareze. Mai benefic ar fi să identificăm cauza şi să vedem dacă este posibil să ne schimbăm starea în vreun fel.

În acest scop, putem să ne punem următoarele întrebări: ”Emoţia aceasta sau gândul acesta mă ajută în vreun fel?”, ”Cum altfel aş putea să simt sau să gândesc?”, ”Cum altfel aş putea să acţionez sau să mă comport?”, ”Cum altfel aş putea să interpretez ceea ce mi se întâmplă?”, ”Ce anume a declanşat acel gând, acea emoţie, acel comportament?”. 

7. Petrece timp alături de cei dragi!

Prietenii, membrii familiei, oamenii dragi nouă reprezintă unul dintre cele mai importante daruri în  viaţă. Atunci când avem parte de suportul lor social şi emoţional parcă trecem mai uşor peste dificultăţi. De asemenea, timpul de calitate petrecut cu aceştia ne oferă un sentiment de împlinire, bucurie şi mulţumire.

Aşadar, exprimă-ţi gândurile şi emoţiile şi împărtăşeşte cât mai multe clipe alături de cei dragi. Este, totuşi, important să simţi că aceste persoane se bucură să fie cu tine, îşi doresc să petreceţi timpul împreună, te susţin şi nu te judecă.

Toate aceste strategii sunt eficiente pentru menţinerea stării de bine constante pentru că dau un sens sau un scop activităţilor şi comportamentelor tale zilnice şi, în plus, punându-le în practică zilnic, îţi dai voie să fii autentic, să fii ceea ce eşti tu ca persoană.

Desigur, este foarte important să acorzi atenţie sănătăţii tale fizice pentru a-ţi menţine starea de bine psihologică şi mentală.

Citește și:

9 lecții esențiale pe care trebuie să le înveți până la jumătatea vieții

Cum să-ți asculți și să porți un dialog cu toate părțile tale

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Cum va arăta lumea după 15 mai? Exercițiu de imaginație

SELF-IMPROVEMENT//

Anxietatea există, dar nu este o situație fără ieșire

EFICIENȚĂ//

De la munca de acasă la munca la birou: cum să faci trecerea mai ușor

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.