EFICIENȚĂ//

7 idei simple care te ajută să-ți păstrezi concentrarea atunci când lucrezi de acasă

Cadrul mental potrivit și ideile pe care ți le propunem pot face toată diferența.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce este important să nu muncești în pijamale.
– De ce este nevoie să-ți iei pauze la intervale regulate de timp.


Ca redactor Thrive, de când lucrez de acasă, simt diferența dintre activitatea din mediul de la birou și lucrul de acasă și simt că acest nou context este complicat de gestionat. Ca să-ți poți păstra concentrarea și să fii productiv, e nevoie de disciplină. Iar ca să rămâi entuziast, fără sprijinul echipei în care lucrai și cu care împărtășeai ideile (și uneori chiar și un zâmbet), presupune să-ți fii tu însuți propria majoretă. Am descoperit, însă, cât este de important să te concentrezi asupra beneficiilor lucrului de acasă, cum ar fi faptul că nu mai pierzi timp pe drum și că ai libertatea de a-ți decide programul de lucru. 

Iată cum fac eu asta: 

1. Înainte de culcare, îmi fac un plan de lucru pentru a doua zi

Înainte de a mă așeza în pat, îmi fac o listă cu lucrurile pe care plănuiesc să le fac a doua zi și mi-o trimit prin e-mail, alături de cuvinte de încurajare  încărcate de pozitivism, chiar dacă nu simt lucrurile în acel fel. De exemplu, îmi scriu: ”Ești extraordinară și reușești să faci tot ce-ți propui” (uneori adaug chiar și un smiley sau o inimioară).

2. Mă trezesc, mă îmbrac și mă duc la ”birou”

În ceea ce mă privește, funcționează foarte bine trezitul devreme (pe la ora șapte) și îmbrăcatul! Nu simt că aș putea face treabă bună, că aș putea fi profesionistă, stând în pijamale sau în haine de casă. Dacă mă simt plină de energie, încep ziua cu puțină mișcare, chiar dacă este vorba și numai de câteva întinderi. Cel mai bine lucrez așezată la birou, în încăperea amenajată ca spațiu de lucru, din casa mea, cu ușa încuiată. Este mult mai bine să ai un spațiu destinat anume pentru lucru, dacă se poate, decât să stai la masa din bucătărie sau în dormitor, pentru că e nevoie să poți trage o linie clară de separare între muncă și viața personală. În mod simbolic, este ca și cum te-ai duce la biroul ”adevărat”. 

3. Îmi formulez și îmi notez intențiile

Atunci când sunt pregătită să mă apuc de lucru, îmi formulez intențiile pentru activitatea zilei respective (în cazul meu, aceasta este, invariabil, redactarea sau încheierea unui articol). Am aflat despre puterea intențiilor de la mentorii mei, Doctorii Ron și Mary Hulnick, pionieri în domeniul psihologiei spirituale și fondatori ai University of Santa Monica. Un exemplu de intenție pe care o formulez și o notez în carnețelul meu este: ”Îmi termin cu ușurință articolul, folosindu-mă de toate capacitățile mele și făcând-o așa cum știu eu mai bine.” Formulările la timpul prezent au menirea de a mă convinge că voi reuși ceea ce mi-am propus.

4. Lucrez timp de o oră sau două

Îmi place să lucrez în secvențe de activitate, sau ”ore de concentrare” (am învățat asta de la prietena mea, Martha Ringer, care e consultant de business și coach. Adoptând tehnica Micropașilor, care nu sunt deloc descurajanți, e ușor să fii disciplinat și să-ți păstrezi concentrarea, pentru că nu ceri de la tine să stai pe scaun până simți că nu mai poți. Odată ce am început să lucrez, nu mai răspund la e-mail-uri, la mesaje sau la apeluri și rezist tentației de a arunca un ochi la social media. Iar dacă simt că ceea ce fac mă prinde foarte tare, la finalul orei pe care mi-am propus-o, continui pentru încă o oră. 

5. Îmi iau o pauză bine-meritată

La sfârșitul orei (sau a dublei-sesiuni), mă opresc și-mi iau, întotdeauna, o bine-meritată (ba, chiar, festivă) pauză înainte de a mă apuca de o nouă activitate. În timpul acesteia, iau o gustare, ascult un podcast, citesc un poem mobilizator ca acesta (”Mi-am propus să lucrez azi”, care tratează cu ironie alegerea de a-ți lua o zi liberă!), sau ies să mă plimb puțin.

6. Stau de vorbă cu un coleg

Unele dintre aspectele mai puțin plăcute ale lucratului de acasă sunt sentimentul de izolare, tristețea și anxietatea, astfel încât, este foarte important să păstrezi legătura cu un prieten, o persoană din familie, ori un coleg, care să fie calm și echilibrat (de preferat și amuzant, mai ales în timpurile acestea)! Suportul psihologic este un element foarte important. În pauzele mele de lucru, îmi place să-mi sun câte un prieten, să ne povestim unul celuilalt prin ce experiențe am mai trecut și să am parte de un feedback pozitiv. 

7. Mă opresc și-mi ofer o recompensă

E dificil și să te oprești din activitate, atunci când lucrezi de acasă, pentru că ajungi să ai sentimentul că nimic nu se termină. În ceea ce mă privește, consider că e foarte important să mă opresc la un moment dat și să fac ceva ce îmi face plăcere: să mă uit la o emisiune amuzantă, să citesc sau să mă relaxez la cina împreună cu familia și prietenii. 

Citește și:

Biroul din bucătărie și adaptarea la noul normal

Viața în izolare: de ce muncim mai mult decât până acum?

S-ar putea să-ți placă și…

OAMENI THRIVE//

Randi, cântăreț: ”Starea de bine, mulțumirea de sine sunt alegeri pe care le facem sau nu”

WELLBEING//

Radiografia începutului de izolare: autodezvăluire asumată

EFICIENȚĂ//

5 temeri de înfruntat când devii freelancer

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.