EFICIENȚĂ//

6 moduri geniale în care oamenii cu inteligență emoțională răspund la presiune

Inteligența emoțională este una dintre cele zece calități esențiale necesare angajaților pentru a înflori în 2020.


În următoarele 4 minute vei afla:

– Care este cea mai necesară dar și cea mai subestimată calitate în drumul spre împlinire.
– Cum te ajută autocontrolul în viața profesională.


În 2016, Forumul Economic Mondial a publicat un fascinant Raport privind viitorul pieței muncii, în care au solicitat directorilor departamentelor de resurse umane din cadrul mai multor companii multinaționale să identifice principalele 10 calități profesionale necesare pentru starea de bine a angajaților în 2020.

Una dintre calitățile care îți poate netezi calea către succes în 2020 și care nici măcar nu intrase în top 10 în 2015 a fost, după cum probabil ați ghicit, inteligența emoțională.

Potrivit experților din domeniu, inteligența emoțională a devenit, în ultimul deceniu, un factor predictiv important pentru succesul profesional, depășind chiar și abilitățile tehnice.

În cadrul unui remarcabil chestionar CareerBuilder aplicat la peste 2.600 de directori și profesioniști HR americani, s-a descoperit că „59% dintre angajatori nu au angajat persoane cu un IQ ridicat, dar cu o [inteligență emoțională] ridicată.”

De fapt, 75% dintre respondenți au afirmat că ar prefera să promoveze pe cineva cu un grad ridicat de inteligență emoțională, în defavoarea cuiva cu un IQ ridicat.

Companiile consideră foarte valoroși angajații dotați cu inteligență emoțională din mai multe motive. În propriile mele studii și observații efectuate de-a lungul anilor, în calitate de leadership coach, am identificat șase motive principale.

1. Oamenii cu inteligență emoțională răspund, nu reacționează.

Adesea, reacționăm și devenim defensivi când ne confruntăm cu o situație cu încărcătură emoțională, cu un coleg sau cu un client dificil. Persoanele cu EQ ridicat, odată ce identifică motivul care generează o emoție negativă (ce le declanșează reacțiile), răspund, de obicei, cu o abordare mai răbdătoare, de păstrare a calmului. Ei procesează o situație pe cale să degenereze, o analizează în perspectivă, ascultă fără să judece și nu reacționează fără să se gândească.

2. Oamenii cu inteligență emoțională sunt autentici, nu disimulează.

O tendință frecventă a oamenilor la locul de muncă este să poarte o mască, ascunzând astfel cine sunt cu adevărat, când se confruntă cu oameni sau cu situații dificile. Un angajat sau un lider cu inteligență emoțională acționează cu integritate și își arborează sinele autentic, alegând să se confrunte cu oamenii și situațiile dificile într-un mod sincer și transparent.

3. Oamenii cu inteligență emoțională gândesc înainte să vorbească.

Există o tehnică inteligentă de conversație, numită „pauza de șase secunde”, folosită de persoanele cu inteligență emoțională pentru a-și aduna gândurile înainte să vorbească. De ce șase secunde? Substanțele chimice activitate de emoții au, de obicei, un efect de șase secunde. În timpul unei conversații aprinse, dacă ne putem opri pentru o clipă, fluxul de substanțe chimice eliberate încetinește. Când ești frustrat sau supărat, înainte de a da o replică dură, această pauză prețioasă te ajută să evaluezi rapid costurile și beneficiile acțiunilor tale și să faci alegeri mai atente.

4. Oamenii cu inteligență emoțională se descurcă mai bine în situații dificile.

Să luăm ca exemplu un client nemulțumit sau un coleg arțăgos. Un  angajat sau un manager cu un nivel ridicat al inteligenței emoționale își va păstra atitudinea calmă și pozitivă în timpul conversațiilor dificile. Alte manifestări ale inteligenței emoționale sunt fermitatea și capacitatea de a stabili limite în timpul dialogurilor în contradictoriu și al conflictelor nesănătoase.

5. Oamenii cu inteligență emoțională practică autocontrolul.

Psihologul și autorul de bestseller-uri Daniel Goleman afirmă, despre oamenii cu autocontrol:

Oamenii rezonabili – cei care își controlează emoțiile – sunt cei care pot gestiona medii de lucru sigure și corecte. În astfel de medii, situațiile tensionate sunt extrem de rare, iar productivitate, foarte ridicată. Angajații performanți se înghesuie să lucreze pentru aceste organizații și nu doresc să le părăsească.

Autocontrolul este o abilitate care se învață și te ajută să fii mai prezent, mai calm și mai concentrat în perioade marcate de niveluri ridicate de stres. Este o abilitate emoțională necesară, cu beneficii pe termen lung.

6. Oamenii cu inteligență emoțională au o imagine de ansamblu.

Pentru că funcționează pe baza unui nivel ridicat de conștientizare de sine, sunt capabili să vadă ambele fațete ale unei situații și să analizeze sentimentele lor și ale celorlalți pentru a alege un rezultat diferit, mai bun. Cităm din nou din Daniel Goleman, care spune despre conștiința de sine:

„Dacă nu ai conștiință de sine, dacă nu-ți poți gestiona emoțiile negative, dacă nu manifești empatie și nu ai relații autentice cu oamenii, atunci, indiferent de gradul tău de inteligență, nu vei ajunge departe.”

Citește și:

5 blocaje care se care se pot depăși prin hipnoză

De ce trebuie să-ți explorezi fricile

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

10 cărți pe care să le citești în 2020

SELF-IMPROVEMENT//

Ce-a fost mai bun în 2019 și ce așteptăm de la 2020

Foto: Sabina Ghiormescu
OAMENI THRIVE//

Gáspár György: ”Cred în iubire și în vindecare”

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.