EFICIENȚĂ//

29 de întrebări geniale pe care trebuie să le pui la finalul interviului de angajare

O să te ajute să faci o impresie bună și să fii memorabil.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum să îți sporești șansele de angajare în timpul unui interviu.
– Cum să afli de la angajator cele mai importante informații pentru tine.


E important să ții minte că orice interviu e un cuțit cu două tăișuri. Și tu ar trebui să evaluezi angajatorul în aceeași măsură în care te evaluează și el pe tine, pentru că amândoi trebuie să plecați de-acolo convinși că jobul ți se potrivește de minune.

Deci, când se-ntoarce roata și intervievatorul îți sugrează: „Aveți vreo întrebare pentru mine?”, profită de oportunitate. E cea mai bună modalitate de a-ți da seama dacă vei fi fericit să lucrezi pentru acest angajator și dacă scopurile tale se aliniază cu ale companiei.

„Însuși procesul de a pune întrebări schimbă complet dinamica interviului și percepția angajatorului asupra ta!, spune Teri Hockett, Director Executive la What’s For Work?, un site de cariere pentru femei. „Când pui întrebări ți se oferă ocazia să descoperi detalii pe care poate altfel nu ți s-ar fi dezvăluit.”

Amy Hoover, fost CEO TalentZoo, spune că mai există un motiv pentru care ar trebui întotdeauna să-ți pregătești o listă de întrebări. „Se așteaptă acest lucru din partea ta – și dacă nu pui minim două întrebări vei părea dezinteresat sau, mai rău, mai puțin inteligent și implicat decât și-ar dori viitorul tău angajator.” Însă ar trebui să-ți pregătești cel puțin patru întrebări, în caz că la primele ți se răspunde implicit pe parcursul interviului.

Însă, ne sfătuiește Hoover, nu pune întrebări doar de dragul de a întreba. Dacă chiar vrei să beneficiezi de pe urma lor, va trebui să te gândești cu atenție la ceea ce vrei cu adevărat să afli.

„De fapt, întrebările tale pot să transforme interviul într-un eșec sau o reușită”, explică Amy Hoover. „Dacă nu sunt atent gândite sau dacă întrebi ceva ce a fost deja discutat, acest lucru îți poate face mai mult rău decât să te ajute. E esențial să pui întrebări smart, ce arată implicare.”

Din fericire, există multe lucruri inteligente pe care le poți întreba. Iată 29 de întrebări geniale care te pot ajuta să-ți conturezi o idee mai clară despre profilul companiei și să faci remarcat în competiția pentru jobul dorit.

1. Cum credeți că ar trebui să fie candidatul ideal pentru acest post și cum mă potrivesc acestui profil?

Hoover recomandă această întrebare pentru că e o cale rapidă de a-ți da seama dacă abilitățile tale sunt aliniate cu ceea ce caută la momentul respectiv compania. Dacă nu se potrivesc, atunci știi că trebui să-ți găsești locul în altă parte, în loc să-ți pierzi timpul vânând un post care nu e pentru tine, spune ea.

2. Cine ar fi superiorul meu? Aceste trei persoane sunt în aceeași echipă sau în echipe diferite? Care e ordinea ierarhică?

E important să întrebi despre ordinea ierarhică a unei companii, în caz că ai mai mulți șefi, scrie Vicky Oliver în cartea ei, „301 răspunsuri deștepte la întrebări grele din interviuri”.

Dacă urmează să lucrezi pentru mai mulți oameni, trebuie să știi „mersul țării din interior”, spune aceasta, sau dacă o să coordonezi mai mulți oameni, atunci probabil o să dorești să-i cunoști înainte de a accepta postul.

3. Care a fost evoluția acestui post?

Practic, întrebarea asta îți arată dacă jobul e pe o linie moartă sau dacă e o rampă de lansare.

4. Cum ați descrie filosofia companiei?

Hoover spune că întrebarea asta îți dă o perspectivă de ansamblu asupra filosofiei corporatiste a companiei și îți arată dacă fericirea angajaților e pe lista de priorități.

5. Care considerați că sunt principalii concurenți ai companiei? Cu ce vă diferențiați?

Întrebarea asta nu-i pentru cei slabi de înger, dar arată că te gândești deja la cum poți ajuta compania să crească pentru a-și atinge scopurile pe termen lung, spune Peter Harrison, CEO la Snagajob.

6. Dincolo de competențele profesionale necesare acestui job, ce alte calități ar mai fi utile pentru companie?

Dacă afli care sunt cele mai importante abilități din punctul de vedere al managementului, vei afla mai multe despre valorile și filosofia companiei, spune Hoover, ca să-ți dai seama dacă te vei integra sau nu.

7. Aveți vreo ezitare cu privință la calificările mele?

Deși întrebarea te pune într-o postură vulnerabilă, arată că ai suficientă încredere în tine cât să aduci în discuție posibilele tale minusuri și arată deschiderea spre a învăța lucruri noi.

8. Ce vă place cel mai mult la faptul că faceți parte din această companie?

Hoover spune că întrebarea asta e importantă pentru că îți permite „să creezi o senzație de camaraderie” cu intervievatorul, pentru că „intervievatorilor – ca oricui – le place să vorbească despre ei înșiși, și mai ales despre subiecte pe care le cunosc bine.” În plus, întrebarea îți oferă ocazia să ai o opinie din interior asupra celor mai bune aspecte ale companiei în cauză.

9. Puteți să-mi oferiți un exemplu legat de modul în care voi colabora cu managerul meu?

E important să știi care este raportul dintre manageri și angajați, pentru a decide dacă sunt genul de șefi care-ți vor permite să-ți folosești atuurile, pentru a contribui la succesul companiei.

10. Puteți să-mi spuneți ce pași trebuie urmați înainte ca firma să-mi poată face o ofertă?

„Aflarea pașilor demersului unei angajări e o informație esențială pentru tine”, e sfatul lui Hoover.

Când întrebi despre o „ofertă”, mai degrabă decât o „decizie” poți să-ți faci o idee mai clară asupra etapelor de selecție. „Decizie” e un termen vag, pe când „ofertă” se referă clar la momentul în care sunt gata să semneze contractul.

11. Cum ați evalua compania din punct de vedere al raportării la valorile sale? Ce aspecte credeți că ar putea fi îmbunătățite?

Harrison spune că e un mod respectuos de a întreba despre neajunsurile din cadrul companiei – de care clar ar trebui să fii conștient înainte de a te angaja. Ca bonus, această întrebare arată că ai o abordare proactivă de a înțelege mai bine dedesubturile companiei înainte să i te alături.

12. Care sunt provocările acestui post?

Dacă intervievatorul spune: „Nu există”, mergi mai departe cu precauție.

13. Ce au făcut angajații precedenți pentru a îndeplini sarcinile acestui post cu succes?

Principalul scop al întrebării e să-l determini pe intervievator să-ți dezvăluie cum măsoară compania succesul.

14. Dacă m-ați angaja, la ce rutină ar trebui să mă aștept într-o zi obișnuită?

Evident, întrebarea demonstrează că râvnești la acest job, spune Harrison, dar îți și oferă o idee mai clară despre cum va fi viața ta de la o zi la alta, pentru a te puteai hotărî dacă chiar ți-l dorești. „O conversație directă despre responsabilitățile postului te vor asigura că e un job pe care ți-l dorești, dar și unul pentru care ai competențele necesare”, ne sfătuiește Oliver.

15. Ce gen de angajați au, de regulă, succes aici? Care sunt cele mai importante calități pentru a avansa în cadrul firmei?

Întrebarea asta îi arată intervievatorului că îți pasă de viitorul tău în cadrul companiei și te și ajută să te hotărăști dacă ești potrivit pentru acest post, spune Oliver. „Odată ce intervievatorul îți spune ce calități apreciază la un candidat, imaginează-ți cum ar trebui să fie fie persoana respectivă”, spune ea. „El sau ea ar trebui să semene bine cu tine.”

16. Mai e vreo persoană din cadrul companiei cu care urmează să discut?

Hoover spune că, odată ce știi dacă vor sau nu să-ți cunoști potențiali colegi, înțelegi cât preț pune compania pe construirea unei sinergii în cadrul echipei. În plus, dacă intervievatorul îți spune că mai trebuie să treci prin încă patru interviuri, atunci înțelegi mai bine și cronologia etapelor dar și durata procesului de angajare, menționează Oliver.

17. Cum vă ajutați echipa să crească din punct de vedere profesional?

Harrison spune că întrebarea asta demonstrează că ești dispus să muncești din greu pentru a te asigura că vei crește odată cu compania. E deosebit de important pentru angajatorii care caută oameni ce gândesc pe termen lung.

18. Cum reacționați când angajații vă relatează situații conflictuale?

Poți să-ți faci o imagine mai clară despre cultura companiei dacă afli cum reacționează la conflicte, spune Harrison. Dar, mai important de-atât, când întrebi despre rezolvarea conflictelor arăți că știi să faci față diferențelor de opinie într-un mod profesionist.

19. Când voi avea ocazia să-i cunosc pe cei care vor face parte din echipa mea/să-mi cunosc managerul pe parcursul procesului de angajare?

Hoover spune că e esențial pentru etapele oricărui interviu de angajare să-ți cunoști potențialii colegi de echipă sau manageri. Dacă nu-ți oferă această ocazie, „mergi mai departe cu precauție”, te sfătuiește ea.

20. Cum evaluați succesul în această companie?

E important să știi cum măsoară o companie succesul angajaților. Te va ajuta să înțelegi ce ar trebui să faci pentru a avansa în carieră – și te poate ajuta să te hotărăști dacă valorile angajatorului se potrivesc cu ale tale.

21. Îmi puteți menționa unele dintre problemele cu care se confruntă în prezent această companie? Și ce face departamentul dvs. pentru a le rezolva?

Când întrebi despre problemele dintr-o companie, discuția se animă, iar intervievatorul va avea cu siguranță o părere, scrie Oliver. În plus, mai spune că răspunsurile îți vor oferi perspective inedite asupra personalității și a ambițiilor sale și, cel mai probabil, va fi un subiect de discuție.

22. Care sunt etapele pe care le parcurgeți până să luați o decizie și când mă pot aștepta să fiu contactat?

Această întrebare arată angajatorului că te interesează postul și ești nerăbdător să afli decizia lor.

„Aflarea cronologiei evenimentelor ar trebui să fie scopul tău suprem în timpul procesului de intervievare, după ce ți-ai dat seama dacă ești potrivit pentru acel job și dacă-ți place cultura companiei”, spune Hoover. 

23. E un post nou? Dacă nu, de ce a plecat persoana dinaintea mea?

Poate că e o întrebare incomodă, dar Harrison spune că nu e neobișnuit să pui această problemă și să arăți că gândești analitic, pentru că vrei să afli de ce ar fi putut altcineva să fie nemulțumit în acel post, înaintea ta. Ar fi o informație utilă și să afli că a avansat.

24. Unde vedeți compania peste trei ani și cum ar putea contribui la viziunea asta persoana care ocupă acest post?

Faptul că pui această întrebare va demonstra intervievatorului că poți să vezi imaginea de ansamblu, că vrei să rămâi în companie pe termen lung și că îți dorești să lași o impresie memorabilă, indiferent de compania la care ajungi, spune Harrison.

25. Am citit X despre CEO-ul dvs. în revista Y. Îmi puteți spune mai multe despre asta?

Oliver spune că întrebările de genul ăsta pur și simplu arată că ți-ai făcut temele și ești sincer interesat de companie și de cei care o conduc.

26. Care e rata de rulaj a angajaților și ce faceți ca să o reduceți?

Deși întrebarea poate să pară îndrăzneață, Harrison spune că e o întrebare inteligentă ce arată că înțelegi importanța găsirii unui post stabil. „E o metodă clară și directă de a descoperi esența tipului de companie cu care ai de-a face și de a afla dacă oamenilor le place să lucreze acolo”, spune el.

27. Vă mai pot oferi alte informații pentru a vă ajuta să luați o decizie?

Întrebarea asta simplă e politicoasă și poate oferi asigurări că ai oferit toate informațiile și că te-ai arătat dornic de colaborare, spune Hoover. „Demonstrează entuziasm și disponibilitate, dar cu stil.”

28. Vreți să clarific sau să dezvolt vreunul dintre subiectele discutate sau pe care le-ați citit în CV-ul meu?

Oferă-te să furnizezi mai multe detalii pe marginea oricărui răspuns pe care l-ai oferit sau a oricărui job sau realizare menționate în CV. Managerul va aprecia deschiderea ta.

29. Mai e ceva ce ar trebui să știu în legătură cu jobul sau compania?

Hoover spune că e o întrebare bună de încheiere, care-ți permite să faci o pauză de la atâta vorbit. În plus, spune că mai poți primi „răspunsuri la întrebări pe care nici nu știai să le pui, dar sunt importante.”

Vivian Giang și Natalie Walters au contribuit la versiuni anterioare ale acestui articol.

Citește și:

Cinci abilități esențiale pentru a face o bună impresie în business

Studiile au demonstrat că există două tipuri de blazare profesională: află în care categorie te încadrezi și ce ai de făcut pentru a o contracara

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Cum te pregătești pentru interviul online de angajare

EFICIENȚĂ//

Flow – cheia productivității, dar și a fericirii

EFICIENȚĂ//

5 temeri de înfruntat când devii freelancer

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.