În următoarele 5 minute vei citi:

– Ce motive au sacrificații de serviciu să investească atâta în relația cu locul de muncă.
– Ce tipologie de șefi este cea mai toxică.


Fiecare loc de muncă este diferit, însă tipologiile de persoane dificile de la serviciu sunt întotdeauna aceleași. Iată, în continuare, caracteristicile celor 13 tipuri de personalități dificile, așa cum le-a identificat Gary S. Topchik, care te vor ajuta să recunoști aceste persoane din anturajul tău și să le faci față.

1. Locomotivele

Sunt genul de oameni care își extrag nefericirea de la ceilalți. Sunt, de obicei, nervoși și ostili. Se simt în largul lor atunci când autoritari, brutali și dictatoriali. Vorba lor este: ”e ori ca mine, ori deloc.”

Soluția: Astfel de atitudine nu poate fi acceptată. Spune-i superiorului tău că acest gen de comportament influențează în mod negativ mersul afacerii și spune-i și cum ar trebui să ți se vorbească pentru a se comunica eficient cu tine. Nu tolera locomotivele. 


2. Perfecționiștii

Dacă ceva nu este perfect, nu te mai poți înțelege cu ei. Standardele lor sunt nerealiste, iar ceea ce unii consideră a fi reușite, pentru ei nu e nici măcar rezonabil. Cel mai probabil vei vedea un astfel de comportament la unii manageri. O să îi auzi adesea spunând: ”s-ar fi putut mult mai bine”.

Soluția: Nu lua prea în serios ceea ce spun acești oameni. În realitate, ei suferă din cauza sentimentului că sunt ei înșiși incapabili și asta nu are legătură, câtuși de puțin, cu tine. Încearcă să-i ajuți să-și definească obiective ceva mai realiste, atât pentru ei înșiși, cât și pentru ceilalți. 

3. Insurgenții alunecoși

Cea mai mică schimbare apărută în mediul de lucru pare să-i deranjeze pe oamenii aceștia. Vor ca lucrurile să rămână mereu la fel și nu acceptă schimbarea. Cu toate astea, nu se opun cu voce tare modificărilor. Luptă mutește. Fățiș, susțin că schimbarea este bună, însă nu cred cu adevărat în ce spun. Pentru ei, ce e cunoscut e întotdeauna cel mai bun.

Soluția: Cea mai bună strategie este aceea de a include oamenii cu această tipologie în procesul transformațional. Dacă vor face parte din proces, ori dacă au cerut ei înșiși schimbarea, se va observa o îmbunătățire bruscă a atitudinii lor. De asemenea, pentru ca ei să se poată adapta noilor condiții, este util ca schimbările să se producă treptat. 

4. Persoanele ”Nu e treaba mea”

Această tipologie își manifestă ostilitatea refuzând să facă un lucru, oricât de simplu ar fi acesta, dacă ei consideră că nu este de datoria lor. Sunt anxioși pentru că se simt mereu amenințați și răspund atât colegilor, cât și superiorilor în acest fel. 

Soluția: În realitate, ei își doresc să fie mai buni și să ajungă într-un loc mai bun. Totuși, pentru că nu-și consideră carierele deschise, își pierd interesul față de job și încearcă, din această cauză, să muncească cât mai puțin cu putință. Pentru a-i ajuta, încearcă să le oferi oportunitatea de dezvoltare și perfecționare. 

5. Notele de subsol

Tipologia aceasta își manifestă nefericirea împrăștiind zvonuri. Se simt importanți atunci când poveștile pe care le născocesc și pe care le răspândesc încep să prindă amploare și generează reacții. Au sentimentul că făcând acest lucru, vor recăpăta controlul asupra mediului, pe care simt că l-au pierdut. Despre conducere, despre restructurări de posturi, despre salariile celorlalți, sugestii pentru angajații altor companii și cine cu cine din companie are o relație, sunt subiectele lor preferate.

Soluția: Cea mai bună soluție este ca angajații să primească informații reale despre companie. Astfel, nimeni nu va pleca urechea la ”notele de subsol”

6. Pesimiștii

Pentru pesimiști, lumea însăși e un loc nasol. Își doresc din suflet ca lumea să se prăbușească, iar dacă nu se descurcă singură, ei își vor da silința să o distrugă cu mâna lor. Nimic nu le este pe plac, orice ai face, nu le vei putea schimba perspectiva. Acești oameni funcționează așa, de obicei, în afara serviciului. 

Soluția: Cel mai probabil, nu va fi ușor să schimbi un astfel de comportament, dar, în prima etapă, l-ai putea ajuta pe pesimist să capete câteva obiceiuri pozitive în locul celor negativiste. Cu ceva antrenament și cu susținere, noile conduite le vor înlocui pe cele vechi.

7. Plângăcioșii

Persoanele care fac parte din această categorie se comportă ca niște copii. Dacă lucrurile nu merg așa cum vor ei, se încruntă, se retrag, devin agitați și apoi, în mod oficial, încep să plângă. 

Soluția: Aceste persoane au nevoie de un mediu suportiv. E necesar ca cineva să fie acolo tot timpul pentru ei și să le spună cât de bine se descurcă, să îi încurajeze. 

8. Cei care nu își dau osteneala

Acești oameni nu iau niciodată munca în serios, îngreunându-le misiunea colegilor de serviciu. Activitatea profesională nu este prioritară pentru ei. E imperativ necesar pentru ei să petreacă cât mai puțin timp posibil la locul de muncă, pentru a se putea concentra asupra altui lucru, ceva care le place. Nicio sarcină nu este urgentă pentru ei, orice poate aștepta. 

Soluția: Neserioșii din această categorie ar trebui să primească obiective foarte clare, standarde și așteptări formulate clar și comunicate la fel de clar. Și e foarte important să le fie monitorizată îndeplinirea obiectivelor. 

9. Criticii

Propui o abordare creativă? Lucrezi într-o manieră diferită sau vii cu sugestii noi? Criticii vor avea mereu o pâine de mâncat. Scopul lor în viață este acela de a se opune. Indiferent de context, au impresia că numai ei au dreptate. Oriunde ar fi, găsesc o problemă. De la o persoană de acest fel nu vei primi niciodată un feedback pozitiv, dar poți să te aștepți să îți pândească orice mișcare pe care ei să o considere o greșeală. De obicei, îi recunoști după expresia: ”O idee foarte proastă!”

Soluția: Le face plăcere să comenteze negativ, dar, în general, nu spun nimic clar despre subiect. Cere-le să vină cu exemple, să aducă argumente, sau întreabă-i de ce nu le convine situația. Trebuie să insiști, nu renunța! Spune-i criticului că ideile lui sunt importante pentru tine și că îi înțelegi preocuparea. Până la urmă, va vedea că este greu să te critice, pentru că te-ai arătat interesat de obiecțiile lui și te va lăsa în pace. 

10. Sacrificații

Ei sunt eroii de sacrificiu pe care îi întâlnești în orice colectiv. Vin la serviciu primii și pleacă ultimii. Fac orice le ceri. Și pentru că fac toate lucrurile astea, se înfurie pe ei înșiși, se plâng de job-urile lor, de cât de dificili sunt șefii și clienții. În general, au o viață personală neîmplinită și speră că vor scăpa de ea muncind din greu. Motivul pentru care sunt nemulțumiți din punct de vedere profesional este sentimentul că eforturile lor nu sunt apreciate suficient. Expresia lor este: ”Mi-am dat viața pentru compania asta, însă nimănui nu îi pasă!”

Soluția: E important să dai feedback pozitiv angajaților care demonstrează altruism și să le spui cât de mult le apreciezi munca. Le place în mod deosebit să fie lăudați de față cu colegii. Ar fi bine să le trimiți emailuri de apreciere pentru activitatea lor de zi cu zi și să nu uiți să îl pui și pe șef la CC. 

11. Auto-acuzatorii

Sunt persoanele care se înfurie adesea pe ele însele. Văd mereu greșeli în activitatea lor profesională, la felul cum arată, la cariera lor, la statutul lor socio-economic și în ceea ce privește educația pe care au primit-o. Suma realizărilor lor pare să îi facă persoane de succes, însă ei nu se simt deloc așa. 

Soluția: E imperativ să găsești o strategie prin care să îi poți ajuta pe oamenii aceștia să își recapete încrederea în sine. Au nevoie de un motiv ca să își activeze ego-ul. De fapt, îi poți ajuta adunând dovezi că munca lor este foarte apreciată și să fii pregătit să li le ”servești” atunci când este cazul.

12. Cei ce caută țapi ispășitori

Sunt acele persoane din echipă care încarcă relațiile în mod negativ, pentru că nu sunt niciodată dispuse să-și asume responsabilitatea pentru propriile greșeli. Când constată că ceilalți au necazuri, se simt eliberați.

Soluția: Dacă le vei explica unde au greșit cu exemple concrete, sunt toate șansele ca ei să renunțe la comportamentul acesta. Nu le vorbi ambiguu, vorbește-le pe înțelesul lor și nu vor mai putea să caute să de vina pe alții, vor fi nevoiți să își asume greșelile. 

13. Cei fragili

Sunt persoane foarte sensibile, iar o frază lăsată neterminată îi poate duce pe marginea prăpastiei din punct de vedere psihic. 

Soluția: Dacă ai să le comunici ceva important unor astfel de oameni, asigură-te că nu le spui lucruri clare, concise și în mod direct. Abordează subiectul cu blândețe și diplomație, nu formula nimic la modul personal și asigură-te că au înțeles corect ce vrei de la ei. 

14. Cei ce se concentrează asupra detaliilor

În munca noastră, avem parte de foarte multe detalii. Atunci când ești foarte mulțumit că ai făcut o treabă grozavă și toată lumea e încântată, apare o astfel de persoană și găsește un detaliu minor, o greșeală. Să presupunem că toată echipa în care lucrezi caută soluții pentru o situație, evaluând logic fiecare idee. El este cel care se va opri asupra detaliilor. Iar dacă face asta mult prea des și în mod absolut gratuit, se numește că este mult prea selectiv și negativist. 

Soluția: Cere-i să încerce să evalueze proiectul sau activitatea în integralitate. E foarte important să învețe să se îndepărteze puțin de detalii și să privească imaginea în ansamblu. 

 Citește și:

7 strategii pentru a-ți păstra echilibrul mental când îți detești job-ul

Cel mai nociv și mai des întâlnit obicei la birou

Author(s)

  • Cihan Kayar

    Director al departamentului de Digital Marketing din cadrul Kültür Sanat Arşivi

    Cihan Kayar este autor, Digital Marketer și cercetător criminalist. Iubește arhitectura, designul interior (https://algedra.com.tr/ ) și călătoriile.