În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce apar conflictele și ce demersuri sunt necesare pentru aplanarea lor.
– Ce presupune strategia de gestionare a conflictelor numită ”Plimbarea în pădure”.


“Când în mintea noastră conflictele devin o bătălie pe câştig şi pierdere, încercăm numaidecât să câştigăm”, spunea Thomas Crum.

Definit conform dicționarului, conflictul este o neînțelegere, o ceartă, o discuție violentă. Însă nu este neapărat nevoie să fie așa. Conflictul este un fenomen benefic, mai mult chiar: inevitabil în viziunea modernă, fiind un factor care generează creșterea performanțelor organizației.

Ce spun însă antreprenorii cu experiență în lucrul în echipe?

“Conflictul, deși în primă fază pare că aduce lucruri neplăcute, privit din perspectiva potrivită și gestionat corect, este de fapt o cale prin care putem evolua. Este firesc să avem opinii diferite și curaj să le exprimăm, dacă o facem utilizând tonul potrivit și încercând să găsim soluția cea mai bună,” spune Adriana Handaric – specialist și strateg în domeniul marketing, cu experiență de peste 15 ani în lucrul în echipe și în strategie pentru afaceri și peste șase ani de experiență în marketing pentru afaceri mici și ONG-uri.

„Recunosc că nu sunt un mare fan al conflictelor și, în mare parte din viața mea, principala tactică pe care o aplicam era evitarea lor sau, în cazul în care nu puteau fi evitate, lăsam pe cât posibil de la mine, astfel încât să se stingă repede și ceilalți să fie mulțumiți. În timp, am descoperit că nu e o metodă sănătoasă de a aborda conflictele și că e importantă și în acest caz comunicarea cu asertivitate. E important și să facem, atunci când e posibil, un pas în spate și să vedem imaginea de ansamblu, să încercăm să nu luăm lucrurile foarte personal și să ne dăm seama ce stă, de fapt, în spatele a ceea ce se întâmplă: poate fi oboseala, o frustrare, un buton mai vechi care tocmai s-a apăsat. Bineînțeles că n-o să reușim mereu, însă, să fim atât de înțelepți!”, spune Alexandra Ciucanu, specialist în comunicare, cu o experiență de peste 13 ani în lucrul în echipe și în comunicare și cu mare pasiune pentru tot ceea ce înseamnă lumea Instagram.

Experții în managementul conflictelor afirmă că, într-o organizație, conflictul este generat de un dezacord, neînțelegere sau o ciocnire de interese între două părți care manifestă incompatibilităţi in privinţa scopurilor, valorilor, resurselor, nevoilor sau a trăsaturilor de personalitate.

Pentru gestionarea conflictelor există mai multe metode și modele. Un model des utilizat este cel folosit și în cadrul Harvard School of Public Health, care se traduce printr-o serie de cinci pași, model care poartă denumirea de “Plimbare în pădure”.

Primul pas constă în organizarea de întâlniri separate cu reprezentanții fiecărei părți implicate, așa încât toată lumea să fie ascultată. Al doilea pas este etapa în care fiecare parte va fi rugată să-și exprime punctul de vedere, ce își dorește să obțină și care este obiectivul principal. Ulterior se identifică interesele comune ale tuturor părților implicate în conflict, urmând reconcilierea intereselor în dezacord. Ultimul pas constă în anunțarea intereselor asupra cărora părțile implicate au fost de acord la pasul anterior și care trebuie confirmate de către aceștia. 

Deși există soluții teoretice și modele de reconciliere, experiența antreprenorilor este un element extrem de valoros, din care oricine poate învăța și cu ajutorul căruia își poate îmbogăți propriile metode de gestionare a conflictelor și menținere a armoniei echipei.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


“Accept conflictul așa cum apare, fără a căuta un vinovat, ascult, mă concentrez pe soluție, folosesc tonul potrivit și încerc să găsesc o cale clară și facilă pentru a-l rezolva”, spune Adriana Handaric.

„Cred că soluția pentru a crea și menține armonia în orice relație este comunicarea și setarea corectă a așteptărilor și limitelor cât mai devreme în relație. Odată ce știm foarte clar care sunt așteptările fiecărui membru al echipei de la ceilalți și care sunt limitele pe care e important să le respectăm, devine mult mai ușor să lucrăm împreună. În același timp, e important să menținem comunicarea deschisă și să o păstrăm constantă, pentru ca atunci când intervin orice fel de schimbări, ele să poată fi transmise cu încredere.” spune Alexandra Ciucanu.

Ce cred eu? Lucrând de peste 19 ani cu grupe de studeți și de peste șase ani cu echipe de voluntare, știu azi că:

  • Un conflict apare atunci când așteptările nu sunt setate corect, de ambele părți, încă de la început. Printre primele interacțiuni în cadrul unei echipe ar trebui să fie cea în care, după ce se cunosc, membrii echipei exprimă, onest, propriile așteptări, propriile limite și propria viziune referitoare la modul de soluționare a conflictelor.
  • Un confllict al ideilor poate fi o sursă de creștere, dacă tonul comunicării este asertiv. Dacă echipa se concentrează pe generarea de soluții creative, out of the box, la provocări apărute pe parcurs, cu certitudine, dezbaterile și punctele de vedere contradictorii vor genera creștere, deopotrivă pentru membrii echipei, dar și pentru organizația în sine.
  • Un conflict este o situație inevitabilă, indiferent de eforturile depuse de părțile implicate. Indiferent de cât de complementari sunt membrii echipei, starea de moment, situația personală emoțională, maturitatea emoțională sunt elemente care influențează modul de comunicare al acestora, uneori pozitiv, alteori negativ, conducând la conflict.

Tu cum privești și cum soluționezi conflictele în echipa din care faci parte?

Citește și:

Poți rămâne obiectiv în mijlocul unui conflict?Cum gestionezi conflictele de muncă, în funcție de cele 5 tipuri de personalitate

Author(s)

  • Dana Lupșa

    antreprenoare, lector la Fundația Calea Victoriei

    Dana Lupșa predă de 18 ani discipline din sfera managementului, antreprenoriatului și comunicării la Facultatea de Științe Economice și Administrarea Afacerilor (Universitatea Transilvania din Brașov), are un doctorat în management și două masterate, dintre care unul în domeniul managementului și altul în domeniul imaginii. A format peste 3.500 studenți și oameni de afaceri, a conceput și a implementat campanii de imagine, inclusiv pentru Camera de Comerț și Industrie din Brașov, are propria afacere de doi ani în domeniul comunicării și imaginii, a construit, în șase ani, brand-ul Asociației Happy Moms, care acum funcționează în șase orașe, realizând singură, timp de un an, toate activitățile executive și de management. În prezent, este și lector la Fundația Calea Victoriei, unde susține cursul Cum poţi deveni un manager mai bun.